Wie is de doelgroep?


Expert

Voordat we ons in de onderwerpen gaan verdiepen wil ik je voorstellen aan Nicole van Oers. Nicole is succesvol blogster en eigenaresse van haar eigen blog beautyliefde.nl. Nicole is al 8 jaar actief als blogster en op haar hoogtepunt zat ze tussen de 1100 en 1200 unieke bezoekers per maand. Ik mocht Nicole interviewen als ‘expert blogger’ om te kunnen kijken hoe het er nu werkelijk aan toe gaat in het blogwereldje. Nicole zal nog wel vaker haar gezicht laten zien.

 

de doelgroep

We kunnen niet over de effecten van blogs en vlogs beginnen zonder het over de doelgroep te hebben: de lezers en kijkers van de blogs en de vlogs. Zij bepalen uiteindelijk wat populairder is: de blog of de vlog. Maar wie is die doelgroep eigenlijk? Per blog en vlog kan dit verschillen, maar niet altijd. Soms is de doelgroep namelijk hetzelfde.

 

De doelgroep van de blog is per blog erg verschillend, aangezien er zoveel verschillende onderwerpen zijn om blogs over te schrijven (Besocialized, 2015). Zo kan een blog over make-up gaan, dan trekt het veel beauty-guru’s. Als een blog over het moederschap gaat trekt het vooral moeders aan. Enzovoorts. Vaak zijn de lezers van blogs trouw aan de blogger. Expert blogger Nicole van Oers zegt dat haar lezers met haar mee zijn gegroeid. Haar lezers zijn nooit afgehaakt, maar zijn haar trouw gebleven.

 

 “De doelgroep van mijn blog bestaat voornamelijk uit vrouwen die met mij zijn meegegroeid. Klinkt misschien raar, maar toen ik begon met bloggen was de leeftijd die mijn blog las ook echt een jaar of 12/13. Tegenwoordig zijn mijn lezers rond de 20, net als ik zelf.” (Oers, 2016)

Bij de doelgroep van de vlog verschilt de doelgroep ook per vlog, maar vaak zijn vlogs wat algemener. Het gaat dan vooral om een dag uit het leven van een bepaald iemand. Wie die ‘iemand’ is heeft een groot effect op de doelgroep, maar er zijn ook een hoop vlogkijkers die het gewoon interessant vinden om in iemand anders zijn leven te kijken (Youngworks, 2014). Veel mensen denken dat vlogs enkel door jongeren of kinderen worden bekeken, jongeren zijn dan wel de grootste doelgroep, maar veel volwassenen genieten stiekem ook enorm van de simpele vlogs. Dit zegt Mascha Feokistova, een van de meest bekende vloggers in Nederland, zelf in haar eigen vlog (Feokistova, 2016).

 

Om gelijk een voorbeeld te geven van een zelfde doelgroep van de blog en de vlog: Mascha Feokistova combineerde haar 9-jarige blog Beautygloss.nl met een Youtube kanaal (Vloggloss) waarop ze dagelijks vlogt. Een groot deel van haar lezers/kijkers zijn trouw geworden aan haar. Dit betekent dat deze groep al haar blogs leest en al haar vlogs kijkt. Het zijn dezelfde mensen die beide platformen bijhouden. Dit is te zien door de reacties die zij plaatsen onder de blog en vlog, deze komen vaak van dezelfde mensen af en ze verwijzen wel eens bij de vlog naar de blog en andersom. Ook uit zelf gehouden enquêtes (Horst, 2016) blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden de blogs én de vlogs kijkt van Mascha. Helaas is Mascha 3 november 2016 gestopt met haar blog, omdat ze parttime wil gaan werken. Dit neemt niet weg dat zij 9 jaar lang succesvol de blog en de vlog heeft gecombineerd. Mascha is niet de enige die de blog combineert met de vlog, een paar andere voorbeelden zijn Vera Camilla en Teske de Schepper (Teskuh.nl).