Waarom spreken blogs en vlogs mensen zo aan?


Nu weten we wie de doelgroep is, is het tijd om onszelf de volgende vraag te stellen: waarom spreken blogs en vlogs mensen zo aan (of waarom niet)? In figuur 1 en figuur 2 zijn de antwoorden op deze vraag te vinden in een visuele vorm, apart voor de blog en voor de vlog. 

Figuur 1: vijf redenen waarom blogs mensen aanspreken.

Figuur 2: vijf redenen waarom vlogs mensen aanspreken.

 

We zien dat sommige triggers om een blog of vlog te bekijken hetzelfde zijn. De band tussen de lezer en de blogger is persoonlijk, net als de band tussen de kijker en de vlogger. De bloglezers en vlogkijkers worden op de hoogte gehouden van het leven van de blogger/vlogger en dit vinden ze erg interessant. De enquêtes die ik heb gehouden onder de doelgroep van blogs en vlog bevestigt dit. Ongeveer 68% van de bloglezers én de vlogkijkers zeggen dat ze het medium gebruiken omdat ze het interessant vinden om een kijkje in andermans leven te nemen (Horst, 2016).

 

Een andere overeenkomstige trigger tussen de blog en de vlog is dat ze beiden laagdrempelig zijn. Ze zijn gratis en elk normaal mens zou in principe een blog of een vlog kunnen maken. Zo kan de kijker zich nog meer identificeren met de blogger/vlogger. Hier komen we wel tegen het eerste verschil aan. De blog wordt namelijk meer gebruikt als community rondom een bepaald onderwerp of een bepaalde interesse. Er worden vele posts geplaatst die vaak over één overkoepelend onderwerp gaan, zoals bijvoorbeeld beauty, games of koken. Mensen komen vaak op een blog om meer te weten te komen over één onderwerp of om hun passie te delen met anderen. Een vlog gaat echt over een dag in het leven van een ander. Vlogs worden dan ook gekeken omdat kijkers nieuwsgierig zijn in het leven van een ander en omdat ze zich willen identificeren met de vlogger. Uit de enquêtes blijkt dan ook dat 65,7% van de blog lezende ondervraagden een blog lezen omdat ze vaak goede tips en weetjes geven. Bij de vlog kijkende ondervraagden vindt maar 11,3% de vlog leerzaam. 77,3% van de vlogkijkers vindt de vlog leuk om te kijken voor hun eigen amusement (Horst, 2016). Het blijkt dus dat de blog ook wordt gezien als een expertise in een bepaald onderwerp en de vlog eigenlijk enkel voor het amusement is.

 

Een ander verschil tussen de blog en de vlog is dat de bloggers vaak als een expert worden gezien. Dit komt doordat ze zoveel posts over één onderwerp plaatsen. De blogger is zo in zijn of haar onderwerp verdiept, dan moet hij of zij er op zijn minst een beetje verstand van hebben. Als een blogger enthousiast is over een product zullen de lezers dat product dan ook eerder leuk gaan vinden en dus kopen. Bij een vlog werkt dit minder goed, aangezien vloggers meer als normale personen worden gezien die in principe gewoon hun leven op het internet zetten.

 

Hoe populair is bloggen t.o.v. vloggen?

Blogs en vlogs zijn beiden zo populair dat mensen er geld mee kunnen verdienen. Er zijn zelfs bloggers en vloggers die ervan kunnen leven, zoals bijvoorbeeld de bloggers Beautygloss en Miss Lipgloss en de vloggers Nikki Tutorials (5.606.700 abonnees) en Enzo Knol (1.377.600 abonnees). Ze worden betaald door middel van advertenties, samenwerkingen en door het promoten van producten of diensten. Door de groei van het aantal volgers groeit ook de hoeveelheid geïnteresseerde merken die samenwerkingen met de bloggers en vloggers aan willen gaan. Dit blijkt uit een artikel van (Jassies, 2013). Ook worden er verschillende events gehouden waar lezers van de blog de blogger kunnen ontmoeten, bijvoorbeeld ‘Meet The Blogger’ in Amsterdam. Voor de vloggers zijn er soortgelijke events, zoals de Dutch Youtube Gathering. We weten dat de blog en de vlog beiden in trek zijn, maar in hoeverre heeft de komst van de vlog ervoor gezorgd dat de blog in populariteit achteruit gaat?

 

Sinds 2006 zijn jongeren steeds minder gaan bloggen, blijkt uit een artikel van (Anker, 2015). Andere platformen zijn juist gegroeid, zoals social media en Youtube. Bij veel bloggers loopt het aantal volgers terug. Longtime blogger Jason Kottke deed dan ook de uitspraak: “Today, teens are about as likely to start a blog (over instagramming or snapchatting) as they are to buy a music CD. Blogs are for 40-somethings with kids.”. Bloggen lijkt steeds minder in trek te zijn, maar ondanks dit zal er altijd een doelgroep blijven voor de blogs, zegt (Anker, 2015). De blog is niet dood, zoals sommigen misschien beweren, omdat een blog toch een ander doel heeft dan bijvoorbeeld een vlog. Onze expert blogger Nicole van Oers bevestigt dit.

 

“Ik merk dat de aandacht steeds meer richting Youtube neigt, maar ik denk dat vloggen toch wel een heel andere doelgroep betreft dan ik. Vooral ook omdat ik voornamelijk een beautyblog heb en alles gericht is op beauty. Van de 'vlograge' heb ik zelf met mijn blog niet zo veel gemerkt.” (Oers, 2016)