Mijn visie


‘Van bloggen naar vloggen? Nee: met bloggen en vloggen naar de toekomst!’

We weten nu veel meer over de blog, de vlog en wat voor effecten deze hebben op merken, maar wat betekent dit voor de daadwerkelijke hoofdvraag: hoe lijdt de blog onder de komst van de vlog en wat betekent dit voor merken? Op deze hoofdvraag zijn een aantal antwoorden mogelijk: je zou kunnen zeggen dat de vlog de blog vervangt. Misschien zeg je dat de blog en de vlog allebei gaan vervagen. Ik zeg geen van beide. Mijn visie op deze hoofdvraag is dat de blog wel degelijk blijft bestaan, net zoals de vlog. Waarom? Om de volgende redenen.

 

In het stukje: ‘Waarom spreken blogs en vlogs mensen zo aan?’ zagen we dat de blog en de vlog beiden verschillende punten hebben die de doelgroep interesseren. Zo kijkt iemand een vlog omdat hij of zij zich zo kan identificeren met de vlogger. De kijker is nieuwsgierig en wil een kijkje nemen in het leven van een ander. Een blog wordt daarentegen gelezen omdat iemand een bepaalde passie heeft, zoals make-up, gamen, sporten of koken, en hij of zij deze passie wil delen met anderen. De lezer wil meer over de passie weten en een blogger die blogt over diezelfde passie wordt als expert gezien. Dit zijn twee verschillende punten van interesse. Vlogs worden meer als entertainment gezien en de blog wordt meer als expert gezien. Natuurlijk hebben de blog en de vlog ook veel gemeen; ze hebben beiden een persoonlijke band met hun kijker/lezer, ze vormen een community en beiden zijn ze makkelijk toegangbaar. Toch zullen de blog en de vlog altijd een apart doel blijven behouden. Dit zagen we ook terug in het stukje: ‘Hoe populair is bloggen t.o.v. vloggen?’. Uit dit stukje blijkt dat, hoewel de vlog in de laatste jaren meer in populariteit is gestegen dan de blog, er altijd een doelgroep zal blijven bestaan voor de blog. Dit omdat de blog meer dan entertainment voor de lezer betreft, maar ook omdat er altijd mensen zullen zijn die liever een stukje lezen dan dat ze een filmpje kijken. De blog heeft een andere doelgroep en ook een ander doel dan de vlog. Dat is waarom de blog ook niet zal verdwijnen.

 

Dat het bloggen dood is, en de vlog de blog zou hebben vervangen, is (gelukkig) maar een spookverhaal. Van bloggen naar vloggen? Nee hoor: het blijft gewoon bloggen én vloggen. Nu ik dit schrijf heb ik het artikel waar ik het in de inleiding over had ook niet meer kunnen vinden, en gelukkig maar. Het zaait alleen maar onnodig paniek. Als ik nu ‘bloggen is dood’ google komen er meer artikelen die bevestigen dat het bloggen niet dood is. Er kan dus met een gerust hart verder gevlogt én geblogt worden.

 

Wat betekent dit voor de merken?

We hebben nu wel geconcludeerd dat de vlog de blog niet over zal nemen, maar wat moet je daar als merk mee doen? Moet je een vlogger of een blogger inzetten, of moet je als merk zélf gaan bloggen of vloggen? Dit heeft alles te maken met het doel dat het merk wil bereiken. De blog en de vlog hebben ook voor merken verschillende doelen. Zo wordt een blog gezien als eerlijk en betrouwbaar. De blogger wordt door hun lezers als expert gezien over een bepaald onderwerp. Als een merk een product of dienst heeft dat aansluit bij het onderwerp van de blog is het erg verstandig om deze blogger hier een review over te laten schrijven. De lezers van de blog zullen de blogger vertrouwen en nemen de mening van de blogger aan, waardoor ze het dergelijke product eerder kopen. Mits het de oprechte mening van de blogger lijkt, anders werkt het averechts. Een blog is dus goed om in te zetten als een merk de verkoop van een product omhoog wilt schroeven.

 

Als een merk een vlogger inzet kan dit zorgen voor een groter bereik en meer naamsbekendheid. Een vlogger wordt hier dan ook het meest voor ingezet. De vlogger wordt niet als expert gezien door de kijker, maar omdat de vlogger zoveel kijkers heeft wordt het merk wel veel bekender als het even genoemd wordt in de vlog. Als een merk als doel heeft om meer naamsbekendheid te genereren, is het benaderen van een vlogger dus perfect.

 

Merken kunnen ook zelf gaan bloggen of vloggen en ook dit kan tot verschillende resultaten leiden. Zo kan een merk het beste gaan bloggen als zij haar expertise wilt laten zien. Een blog is ideaal als een merk hun lezers op de hoogte wilt houden van de spelende zaken. Zo is een vlog weer beter geschikt om het hart van een organisatie te laten zien. Hiermee laat het merk menselijkheid en transparantie zien. Daarbij is vloggen een unieke manier om dit te doen, aangezien nog niet veel merken zelf vloggen.

 

Het ligt er dus allemaal aan welk doel je wilt bereiken. Dat neemt niet weg dat je ook een combinatie kunt maken van een blogger en een vlogger of zelf te bloggen én te vloggen. De blog en de vlog zorgen namelijk bieden voor transparantie, interactie met de doelgroep, een betere vindbaarheid op Google en een vergrote brand awareness. Allemaal zaken die zeer nuttig zijn voor een merk. Een combinatie van bloggen en vloggen is dus zeker niet verkeerd. Het kan elkaar perfect aanvullen.

 

 

Wat betekent dit voor de communicatieprofessional?

De communicatieprofessional moet natuurlijk weten wat hij of zij aan de merken adviseert: moet het merk bloggen, vloggen of bloggers of vloggers inschakelen? Zoals de tekst hierboven al duidelijk maakte, ligt het allemaal aan de doelgroep en aan het doel dat het desbetreffende merk wil behalen. Wil een merk hogere verkoopcijfers? Vind dan een blogger die in het segment van het merk past en een review kan schrijven over het merk. Wil een merk meer naamsbekendheid onder jongeren en jongvolwassenen? Benader een vlogger die het merk kan benoemen in een vlog. Wil een merk meer interactie met de doelgroep of een hogere brand awareness? Dan kan het merk een combinatie van de blogger en de vlogger gebruiken, of misschien zelfs zelf gaan bloggen of vloggen. Zo zijn er nog talloze andere vragen die als oplossing een blogger of vlogger hebben, of beiden. Helaas is het niet voldoende voor de communicatieprofessional om deze theorieën aan te houden, te adviseren om vervolgens klaar te zijn en lekker op de bank neer te ploffen. Er zullen altijd veranderingen plaatsvinden. Blogs en vlogs blijven trends. Ze vliegen zeker niet zomaar weg, het zijn geen hypes, maar er vinden altijd veranderingen plaats. Daarom moet de communicatieprofessional zorgen dat hij of zij altijd op de hoogte is van de laatste veranderingen. Ook moet hij of zij opletten om niet met de meute mee te gaan. De laatste tijd wordt er door steeds meer mensen gezegd dat de blog dood is, terwijl dit écht niet het geval is. Sterker nog: voor veel merken is een blog veel effectiever om in te zetten dan bijvoorbeeld een vlog. Mensen zullen altijd dingen zeggen die misschien niet 100% kloppen, misschien om interessant te zijn of misschien omdat ze het daadwerkelijk geloven. We moeten oppassen dat we daar niet blind in meegaan. We moeten altijd zelf blijven onderzoeken, leren en nadenken.

 

Wat vindt de doelgroep zelf?

Persoonlijk leek het mij erg interessant om te kijken naar wat anderen hierover dachten: zou de vlog de blog gaan vervangen? Daarom heb ik een bonusvraag aan mijn enquête toegevoegd waarin ik de vraag heb gesteld: ‘Wat vind jij, denk jij dat de vlog de blog gaat vervangen?’. Ik vind het toch leuk om de resultaten hiervan even te delen. 54,5% van de ondervraagden zei namelijk wél te denken dat de vlog de blog zal gaan vervangen. Vele van deze jaknikkers geloofden dat dit al gebeurd zou zijn. Waarom zal de vlog de blog dan gaan vervangen volgens hen? Omdat vlogs makkelijker te kijken zijn dan blogs, omdat mensen steeds meer visueel ingesteld zijn en de vlog natuurlijk écht visueel is en omdat vlogs een betere impressie kunnen geven. 44,1% van de ondervraagden was het hier niet mee eens, zij vonden dat de blog de vlog niet zal gaan vervangen. Waarom? Omdat een blog aanvullend zou werken op een vlog, omdat geschreven bronnen altijd in trek zullen blijven en omdat een blog in gaat op een bepaald onderwerp/interesse, terwijl een vlog vaak over algemene zaken gaat. Ik sluit me bij deze laatste mening aan. De overgebleven ondervraagden wilden snel door de enquête heen, en antwoordden met: ‘Weet ik niet’ of ‘Misschien’.

 

Dit bewijst maar weer dat dit zeker een discutabele vraag is. Er zijn verschillende visies over en die zullen er altijd blijven, hoewel ik wel vind dat je pas écht een visie kan hebben als je echt in het onderwerp bent gedoken, net als een blogger dat binnen het onderwerp van zijn of haar blog doet. Ik heb dat bij deze gedaan en ik ben persoonlijk blij om te zeggen dat mijn visie is dat de blog gewoon blijft bestaan.