Merken en het bloggen en vloggen


‘Van bloggen naar vloggen’ zou geen hot topic zijn voor een communicatie professional als de merken hier niet in meegenomen werden. Voor een communicatie professional gaat het er uiteindelijk om of een merk de blog en vlog nodig heeft. Om daar naar te kunnen kijken moeten we eerst de effecten van de blog en vlog op de merken analyseren. Een merk kan op twee manieren met bloggen en vloggen in aanraking komen: het merk kan zelf gaan bloggen/vloggen of het merk kan een blogger/vlogger benaderen voor een samenwerking.

 

Merken die zelf bloggen/vloggen

Als een merk zelf gaat bloggen kan dit een hoop goed doen voor het merk. Met een zakelijk blog zorg je voor transparantie van je merk doordat je de doelgroep op de hoogte houdt van spelende zaken. Je laat de klanten zien dat je als merk weet waar je over praat. Met de blog kun je een gerichte doelgroep aanspreken door over één bepaald onderwerp te schrijven. Een onderwerp dat zowel past bij het merk als bij de doelgroep. Zo kan een manicure merk gaan bloggen over de laatste nageltrends en kan een supermarkt over recepten bloggen (zoals Albert Heijn dit doet met de Allerhande recepten). Een zakelijk blog kan zo voor betere interactie met je doelgroep zorgen, wat voor engagement naar je merk toe zorgt. Een ander voordeel van een zakelijk blog is dat je directer kunt inspelen op het zoekgedrag van je doelgroep. Blogs zitten vol met keywords en zinnen die ervoor zorgen dat je als merk beter vindbaar bent op Google. Dit alles blijkt uit artikelen van (Kate, 2013) en (Besocialized, 2015). Al deze voordelen kunnen voortkomen uit het hebben van een zakelijk blog, maar je moet dan wel zorgen dat de onderwerpen die je in de blogs behandelt aansluiten op je product. Het moet niet uit het niets komen. Als lezers de blog interessant vinden delen ze deze en zo vergroot je de brand awareness van een merk. En niet onbelangrijk: een blog hebben kost je niets, enkel je tijd.

 

Een vlog deelt voor een groot deel dezelfde voordelen als een zakelijk blog: het is gratis, het is persoonlijk, het zorgt voor transparantie, het zorgt voor interactie met de doelgroep en het zorgt voor een vergrote brand awareness. Enkel de vindbaarheid op Google is lastiger te monitoren bij een vlog, omdat je hier minder keywords en zinnen kunt gebruiken. Een vlog is erg zinvol om de luie lezer te bereiken (Weegh, 2016) . De luie lezer kijkt namelijk liever naar een video dan naar een lap tekst. Een ander voordeel van de vlog is dat nog niet veel bedrijven zelf vloggen. Een ‘zakelijk vlog’ is volgens (Weegh, 2016) nog redelijk uniek tegenwoordig. In een zakelijk vlog laat je het hart van de organisatie zien. Een voorbeeld van een soort zakelijk vlog is Wageningen University, zij laten studenten vloggen (Rensen, 2016). Studenten hebben een eerlijke reputatie en ze laten hun eigen ervaringen zien. Zo bereikt de universiteit nieuwe potentiële studenten in hun eigen vertrouwde online omgeving. Het is een moderne manier van reclame maken. Met een vlog kun je nog meer van je organisatie laten zien dan met een blog. Dit kan ook een valkuil zijn. Je kijkers zien hoe je eruit zien, ze horen hoe je praat, ze zien je lichaamstaal en je mimiek. Ze vormen meteen een oordeel over je (ZZP Servicedesk, 2016). Het is tevens belangrijk om de doelgroep van de vlog in de gaten te houden. In het hoofdstuk over de doelgroep blijkt dat de vlogkijkers vooral jongeren en jongvolwassenen zijn. Toch kwamen we in dit hoofdstuk ook tot de conclusie dat er vlog kijkende volwassenen zijn. Vlogs kunnen voor deze doelgroep dus ook best ingezet worden.

 

Dat is allemaal leuk en aardig, maar moet je als merk dan bloggen of vloggen? Beide heeft zijn voor- en nadelen. Een belangrijk issue is: waar ben je als merk comfortabel mee? Als je een sterker team in woord hebt dan in schrift, ligt het antwoord van de vlog dichterbij. Andersom natuurlijk ook. Nog een misschien wel belangrijker issue is: waar is de doelgroep comfortabel mee? Als er meer bloglezers dan vlogkijkers in je doelgroep zitten, zou ik voor de blog gaan. Andersom: als er meer luie lezers tussen je doelgroep zitten kun je beter voor de vlog kiezen (ZZP Servicedesk, 2016).

 

Merken die bloggers/vloggers benaderen

De grootste groep van merken die met blogs of vlogs in aanraking komen zijn de merken die de bloggers en vloggers benaderen voor een samenwerking. “Het is ideaal,’ zegt Berndt de Wit van cosmeticafabrikant Yves Rocher over bloggers (Weerd, 2014). "Het zijn een soort journalisten en ze moeten er van leven. Als wij een campagne doen met bloggers, zien we dit direct terug in het aantal bezoekers op onze sites. En in de verkoop." De blogger verwijst enkel even naar het product, of geeft een review over het product, en de lezers worden laaiend enthousiast. De Wit zegt alleen bloggers te willen die hun producten écht goed vinden: “Anders verliezen ze hun geloofwaardigheid, en dat is juist waarom ze zo populair zijn geworden.“ Het draait allemaal om de invloed die de bloggers hebben en het heeft een hoop voordelen voor een merk. Zo spreek je de juiste doelgroep direct aan, je kunt dus gemakkelijker je doelgroep targetten. Daarbij worden bloggers gezien als expert en als betrouwbaar. Als zij een product promoten wordt de lezer er ook enthousiast van. Ook niet onbelangrijk: een blog is veel goedkoper (en effectiever!) dan bijvoorbeeld advertisement in een magazine. Deze voordelen blijken uit een artikel van (Harder, 2015). Expert blogger Nicole van Oers zegt de blog ook een veel persoonlijkere en eerlijkere touch heeft dan een ander reclamemiddel.

“Ik denk dat het bloggerswereldje wat dichterbij staat dan bijvoorbeeld reclames op tv. Wij bloggers geven échte meningen en ik denk dat de consument juist door dat stukje meer persoonlijk en het stukje meer eerlijk, eerder bereid is om een product aan te schaffen.” (Oers, 2016)

Niet alleen blogs, maar ook veel vlogs worden gebruikt als advertisement voor een merk. "Ieder zelf respecterend bedrijf dat jongeren als doelgroep heeft, doet het", zegt Daan Sip van marketingbureau Social1nfluencers, dat negentig YouTube-sterren begeleidt (Weerd, 2014). "Dat zal alleen maar toenemen. Want een filmpje van een meisje dat make-up probeert in haar slaapkamer is gewoon veel leuker om naar te kijken dan naar een reclamespot waarin je bijna gedwongen wordt iets te kopen." Niet alleen de verkoop of het bereik vergroot, maar ook de naamsbekendheid van het merk groeit. De vlogkijkers vertrouwen de vloggers. Doordat ze regelmatig hun video’s kijken, hebben ze het gevoel dat ze de vloggers persoonlijk kennen. De kijkers zien de vloggers als een betrouwbare bron van informatie, blijkt uit onderzoek van (Ketelaar, 2016). Wanneer je als merk een samenwerking aangaat met een vlogger, moet je merk bij de persoonlijkheid en omgeving van de vlogger passen. Als dit namelijk niet bij elkaar aansluit wordt het ongeloofwaardig voor de kijker. Veel vlogkijkers weten wel dat vloggers worden gesponsord, maar vinden het niet erg om naar te kijken, blijkt uit een artikel van (Youngworks, 2014). Of de kijkers het product dan ook kopen is een ander verhaal.

 

Beïnvloeding van de doelgroep

In de enquêtes die ik heb afgenomen onder de bloglezers en vlogkijkers (Horst, 2016) heb ik de vraag gesteld of de respondenten worden beïnvloed door een merk dat door een blog of een vlog gepromoot wordt: zouden zij er een product door gaan gebruiken of kopen? Voor de blog en de vlog verschillen deze antwoorden. 27,3% van de bloglezers zegt niet te worden beïnvloed door een product dat wordt gepromoot door een blog. Onder de vlogkijkers zegt 44,3% niet te worden beïnvloed door een product dat wordt gepromoot door een vlog. Een groot deel van de vlogkijkers zegt dat ze een product eerder aan zouden nemen van een blog omdat de bloggers serieuzer bezig lijken te zijn met hun onderwerp. Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk, kan het wel zo zijn dat een blog een product beter promoot dan een vlog. Ik zie een blogger als betrouwbaar, als iemand die verstand heeft van het onderwerp. Bij de vlogger is dit gevoel minder. De enquêtes beademen deze opvatting en we zagen dit ook al terug in het onderdeel: ‘Waarom spreken blogs en vlogs de doelgroep zo aan?’.

 

Ongeveer 34% van de bloglezers en de vlogkijkers geeft aan soms beïnvloed te worden door een merk dat door een blog/vlog gepromoot wordt. De bloglezers en de vlogkijkers geven beiden dezelfde antwoorden: het maakt heel erg uit of de vlogger of blogger gesponsord wordt of niet. Als hij/zij wel gesponsord wordt vertrouwen ze het niet omdat er een kans is dat de blogger of vlogger het product enkel promoot voor geld. Het promoten van een merk moet dus natuurlijk overkomen en het moet de oprechte mening van de blogger/vlogger zijn, anders gaat het ten koste van de betrouwbaarheid.