Inzichten kennisdelingen


Onder het kopje 'vlogs' is de vierde en laatste vlog te vinden waarin ik de inzichten van de kennisdelingen bespreek. Hierin zijn ook sfeerbeelden te vinden van de offline kennisdeling.

online kennisdeling

Tijdens de online kennisdeling heb ik verschillende dingen gedaan:

  • Deze blog was al gemaakt als paper, dus deze blog heeft sowieso online gestaan en is een platform geweest waar al mijn andere online aspecten zich afspeelden
  • Er werden vlogs gemaakt (te zien onder het kopje vlogs) waarin ik mijn paper in 3 vlogs uitlegde. Deze kwamen om de 4 dagen online en na alle kennisdelingen is er een 4e extra vlog online gekomen met daarin alle inzichten over de kennisdelingen.
  • Er zijn product prijsvragen opgesteld (te zien onder het kopje product prijsvragen) waarin een product werd voorgesteld en men moest kijken of dit product het beste door een blog of door een vlog gepromoot kan worden. Deze product prijsvragen werden om de 2 dagen online geplaatst. 

Al deze aspecten werden ook gedeeld op mijn eigen blog (koffiemetpeper.nl) en op mijn Facebook, zodat er extra veel reacties op kwamen. Veel van deze reacties werden gewoon op Facebook gegeven.

 

Het doel van deze online kennisdeling was om te kijken of mensen goed in kunnen schatten of een product beter door een vlogger of door een blogger gepromoot kan worden. Omdat de vlogs om de 4 dagen nieuwe informatie geven, kan ik kijken of de inschatting van mensen beter wordt naar mate zij  meer over mijn paper te weten zijn gekomen. Ook wilde ik een discussie starten over de vraag of de vlog de blog gaat vervangen.  

Resultaat

Wat was het resultaat van de online kennisdeling? Laat ik beginnen bij de product prijsvragen. Ik wilde kijken of meer informatie ook zou leiden tot meer correcte inschattingen. Ik was begonnen met een lippenstift online te plaatsen. Hierbij zei vrijwel iedereen dat dit met een vlog gepromoot moet worden. Dit is correct, maar een lippenstift heeft geen meerwaarde met een vlog. Deze kan namelijk net zo goed door een blog gepromoot worden dan een vlog. Vervolgens had ik als product een boek online geplaatst. Hierbij werd door velen het correcte antwoord gegeven: via een blog omdat dit lezers aantrekt en omdat een vlog geen beeldende meerwaarde heeft voor de meeste boeken. Een enkeling had het helaas wel fout. Nadat ik de tweede vlog online had gezet, werd er bij zowel het krultang product als bij de reis het correcte antwoord gegeven: beiden via de vlog omdat deze in het geval van de krultang een goede instructie geeft en bij de reis de gehele beleving wordt weergegeven. Na mijn derde vlog online te zetten, had ik nog één product prijsvraag met de film, en ook deze is correct beantwoord volgens mijn theorie in de paper. Deze wordt namelijk het beste gepromoot via de blog, omdat je vaak nog niet teveel over de film verklapt wil hebben en je in één overzicht wilt zien welke film goed scoort.

 

Als we dit zo bekijken, klopt wat ik voorspelt had wel: naar mate mensen meer informatie hebben over mijn paper, geven ze ook meer correcte antwoorden. Na de eerste vlog reageerden mensen nog verschillend op de product prijsvragen en het correcte antwoord werd niet door iedereen gegeven. Na de tweede en derde vlog werden eigenlijk alleen nog maar correcte antwoorden gegeven. Dit klopt ook wel, want in de tweede vlog werd de meeste informatie gegeven. Natuurlijk is het wel lastig om na te gaan of iedereen de vlogs ook heeft gevolgd, dat moet wel in het achterhoofd worden gehouden. Het lijkt in ieder geval redelijk te kloppen, als men de vlogs wel heeft gevolgd. 

Qua discussie zijn de reacties hiernaast gegeven. Hieruit blijkt dat de meningen best verschillen. De één vindt het fijner om een blog te lezen dan om een vlog te kijken. Een ander denkt dat vloggen het nieuwe bloggen is. Weer iemand anders denkt dat de vlog misschien wel helemaal gaat vervagen, terwijl de blog juist blijft bestaan. Gelukkig zijn de meesten het met mij eens: dat de blog een aanvulling is op een vlog en dat beide totaal verschillende doeleinden hebben. Een echte discussie is hier niet gestart, maar het is erg interessant om te zien hoe verschillend iedereen er over denkt. Door deze verschillen denk ik dat de blog en de vlog beide nog wel even bij ons zullen blijven. De één houdt van blogs, de ander van vlogs. Voor iedereen wat wils.


Offline kennsideling & resultaat

Tijdens de offline kennisdeling ben ik samen met de aanwezigen door deze blog van Van Bloggen Naar Vloggen gelopen. Eerst werd er verteld over mijn paper, de hoofdvraag, en vervolgens besprak ik de doelgroep van de blog en de vlog, de interesse punten hiervan en de historie. Hierna werd een workshop gegeven. Onder het kopje 'Workshop' is te vinden welke workshop precies gedaan werd. Kort gezegd werd de groep in 3'en verdeeld: de blogger, de vlogger en de merken. Er moest een artikel gepromoot worden (een camera) en de bloggroep moest hier een artikel over schrijven terwijl de vloggroep hier een vlog over moest maken in de vorm van een storyboard. De merkgroep moest kiezen welke zij zouden inzetten. Deze workshop duurde veel korter dan ik had verwacht, maar hij werd wel goed uitgevoerd. Beelden hiervan zijn te vinden in mijn laatste vlog. De bloggroep zou een artikel schrijven in review vorm, geheel geweid aan de camera. De vloggroep zou een vlog maken waarin de kwaliteit van de camera goed weergegeven werd, zonder dat het al te gesponsord over zou komen. De merkgroep zou kiezen voor een vlog, maar dan het liefst een vlog als instructievideo over de camera waarin alle technische aspecten worden benoemd. Volgens mijn onderzoek werkt dit laatste het minst goed, omdat dit al vrij snel als saai wordt beschouwd door de vlog kijkers. Dit kan wel goed werken op een camera site zelf bijvoorbeeld, als iemand wil weten hoe de camera werkt, maar minder goed om de camera zelf te promoten. De bloggroep en de vloggroep hadden wel goede manieren bedacht. Hiermee heb ik een bruggetje geslagen naar de merken en de blog en vlog. Hierna ben ik nog eens alle product prijsvragen langs gegaan van mijn online kennisdeling. Opvallend was dat nu eigenlijk bij elk product het juiste antwoord werd gegeven. Dit was dus nadat iedereen de informatie over mijn paper had gekregen. Dit bevestigt dat men wel degelijk meer correcte antwoorden geeft nadat zij alle theorie hebben gekregen. Ze keken nu minder erg naar wat zij zelf leuk vonden, maar meer naar wat het slimste is voor een merk om te kiezen. En dat is natuurlijk hoe een communicatieprofessional moet denken, dus wat dat betreft vond ik dit een geslaagd resultaat.

 

Als afsluiter heb ik men gevraagd of zij zelf denken dat de blog gaat vervagen door de komst van de vlog. Eigenlijk gaf iedereen wel een mening die aansloot bij die van mij: dat de blog niet dood is, dat de blog ter aanvulling werkt van de vlog en dat de blog en de vlog beiden een heel ander doel hebben. Hoewel mijn hoofdvraag in het begin wel veel discussie opleverde (bijvoorbeeld onder de ondervraagden in mijn enquêtes, zie onderaan kopje 'mijn visie'), gaf mijn hoofdvraag na alle kennisdelingen wél hetzelfde antwoord: Van bloggen naar vloggen? Nee, met bloggen en vloggen naar de toekomst. De theorie bevestigt het.