Het probleem


Met de opkomst van het internet werd bloggen een hele hit. Schrijven over van alles, het lijkt een soort online tijdschrift. De advertenties ontbreken dan ook zeker niet, want veel bedrijven maken gebruik van de bloggers. De technische ontwikkelingen bleven snel groeien en daaruit kwam een nieuw soort bloggen, maar dan in video vorm: vloggen. Dit gaat vaak over iemands leven (een dag in het leven van…) en dit trekt veel bekijks. Het is een soort videodagboek. Ook advertenties spelen hierin een rol. Is een vlog ter aanvulling van een blog, of andersom? Gaat de vlog de blog vervangen? Is de blog nog wel essentieel?

 

Voor een communicatieprofessional zijn de antwoorden op deze vragen cruciaal als een merk zich wil richten op bloggers en vloggers. Er zijn veel merken die gebruik maken van de bloggers om zo hun product of dienst te promoten. Maar wat als er geen toekomst voor de blog is, en de vlog daadwerkelijk de blog aan het vervangen is? Als communicatieprofessional moet je het juiste adviseren, maar daarvoor moet je wel weten wat het juiste advies is. Daarom ga ik onderzoeken in hoeverre de blog te lijden heeft onder de komst van de vlog en of de blog nog wel cruciaal is om te gebruiken voor een merk. Daarom ben ik te werk gegaan met de volgende hoofdvraag:

 

Hoe lijdt de blog onder de komst van de vlog en wat betekent dit voor merken?

 

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden heb ik de bloggers, de vloggers, de doelgroep van de blogs/vlogs en de effecten op de merken apart onderzocht. Dit onderzoek heb ik gedaan door deskresearch uit te voeren, een expert blogger te interviewen en enquêtes af te nemen bij de doelgroep van blogs en vlogs. Aan deze enquête hebben 151 mensen deelgenomen. Al deze aspecten komen uiteindelijk samen tot één conclusie en dat zal mijn uiteindelijke opinie zijn over dit onderwerp.